СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ В УМОВАХ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕРЕРВНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • О. А. ШМОРГУН Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-7940-6374

DOI:

https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.46.191

Ключові слова:

цифрові компетенції, культура безперервного навчання, адаптивність організацій, цифрова трансформація, мікронавчання, чат-бот, SendPulse, організація, що навчається

Анотація

У статті досліджується синергетичний зв’язок між розвитком цифрових компетенцій і формуванням культури безперервного навчання як ключового фактора підвищення адаптивності та інноваційного потенціалу українських організацій у контексті четвертої промислової революції. У сучасних умовах прискореної глобалізації, технологічних трансформацій та воєнно-економічних викликів здатність підприємств швидко реагувати на зміни стала не конкурентною перевагою, а необхідною умовою виживання. Основою цієї здатності є людський капітал, продуктивність якого визначається високим рівнем цифрових навичок працівників та глибоко вкоріненою культурою навчання.

Здійснено систематизацію еволюції ключових понять цифрових компетенцій – від комп’ютерної грамотності й інформаційної грамотності до сучасних моделей цифрової компетентності та цифрової культури, що інтегрують знання, навички та ціннісні орієнтації людини у цифровому середовищі. Проаналізовано наукові підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників, а також міжнародні стандарти, зокрема Європейську рамку DigComp 2.2, що дозволяє визначити критично важливі цифрові навички для професійної діяльності та участі в житті суспільства.

Окрему увагу приділено концептуальному обґрунтуванню взаємозалежності цифрових компетенцій і культури безперервного навчання як замкненої системи зворот­ного зв’язку, де розвиток одного елемента стимулює та підсилює інший. Представлено математичну модель трансформації компетенцій працівників із врахуванням динаміки зворотного зв’язку, що демонструє механізм підвищення ефективності навчання та вплив на бізнес-результати.

Для практичної реалізації інтегрованого підходу запропоновано авторську модель чат-бота «Дзиґа», розробленого на платформі SendPulse і призначеного для підтримки цифрового навчання в режимі мікронавчання. Модель передбачає добровільну участь користувача, інтерактивну подачу знань і структуровану систему модулів, що охоплюють ключові цифрові компетенції: робота з офісними програмами, цифрові комунікації, кібербезпека, аналітика даних та AI-технології. Запровадження такого підходу демонструє перехід від централізованих і нав’язуваних LMS-систем до децентра­лізованих, гнучких рішень, орієнтованих на потреби користувача, що сприяє формуванню організації, що навчається.

Особлива увага приділена стратегічному значенню інтеграції цифрових компетен­цій і культури навчання для підвищення організаційної гнучкості, залучення і утримання талантів, стимулювання інновацій та підвищення продуктивності персоналу. Визначено перспективні напрями подальших досліджень: інтеграція чат-бота з корпоративними LMS і HRIS-системами, розробка об’єктивних метрик оцінки ефективності навчання та впровадження елементів адаптивного навчання на основі штучного інтелекту.

Біографія автора

О. А. ШМОРГУН, Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

здобувач вищої освіти третього освітньо-наукового рівня (доктор філософії)

Посилання

Zhaldak, M.I. (1987). Problemy vprovadzhennia informatyky i obchysliuvalnoi tekhniky v navchalnyi protses [Problems of introducing information technology and computing into the educational process]. Formuvannia kompiuternoi hramotnosti uchniv - Developing computer literacy among students. Zb. st. / Za red. d–ra ped. nauk. prof. I.F. Teslenka. Kyiv: Rad. shk., 75-82 [in Ukrainian].

Breivik P. S. & Wedgeworth R. (1988). Libraries and the Search for Academic Excellence. Metuchen, NJ.: Scarecrow Press, Papers from a National Symposium sponsored by Columbia University and the University of Colorado, New York. [in English].

Bakhmat, N. V., Storchova, T. V., Motsyk, R. V., Mieliekiestseva, N. V. & Bratytsia, H. H. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: yevropeiskyi dosvid [Current trends in the development of digital competence among future teachers: European experience]. Akademichni vizii - Academic visions, 15. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7575753 [in Ukrainian].

Humennyi, O. D. (2024). Rozvytok tsyfrovoi kultury kerivnykiv zakladiv profesiinoi osvity [Development of digital culture among managers of vocational education institutions]: monohrafiia / za nauk. red. V. O. Radkevych. Kyiv, ‘TUT’ [in Ukrainian].

Hoichuk, V. & Liubomudrova, N. (2023). Zastosuvannia shtuchnoho intelektu dlia rozvytku liudskoho kapitalu orhanizatsii [The use of artificial intelligence for the development of an organisation's human capital]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka - The digital economy and economic security, 8, 67-73. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/dees.8-12 [in Ukrainian].

Spirin, O. M. & Ovcharuk, O. V. (2021). Informatsiino-komunikatsiini ta tsyfrovi kompetentnosti v systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Information, communication and digital competences in the vocational training system for future specialists]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia - Information technologies and teaching aids. Т. 82, 2, 1-21 [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (accessed: 10.09.2025). [in Ukrainian].

Digital Competence Framework for Citizens (DigComp) / Joint Research Centre (JRC), European Commission. Retrieved from: https://surli.cc/iydxmo (accessed: 10.09.2025). [in English].

Ramka tsyfrovykh kompetentnostei dlia hromadian Ukrainy [Digital Competence Framework for Ukrainian Citizens]/ Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. Retrieved from: https://surl.li/hkhkad (accessed: 10.09.2025). [in Ukrainian].

Yaskova, N. & Labzhynskyi, Yu. (2024). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti naukovykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv zasobamy elektronnykh sotsialnykh merezh [Developing the digital competence of scientific and scientific-pedagogical workers through electronic social networks]. Fizyko-matematychna osvita - Physics and mathematics education, 39, 5, 46–57. DOI: 10.31110/fmo2024.v39i5-07 [in Ukrainian].

American Library Association Presidential Committee on Information Literacy. Final Report. Chicago, IL: American Library Association, 1989. 21 p. [in English].

Carretero, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, DOI: 10.2760/38842 [in English].

Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Brussels: Council of the European Union. 22 May, 2018 (2018/C 189/01) Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018 H0604 (01) [in English].

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. DOI: 10.2788/52966 [in English].

Vuorikari, R., Kluzer, S. & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – The Update in a nutshell. Luxembourg: Publications Office of the European Union. DOI: 10.2760/115376 [in English].

World Economic Forum. Upskilling for Shared Prosperity (2021). Geneva: WEF. Retrieved from: https://www.weforum.org/reports/upskilling-for-shared-prosperity (accessed: 10.09.2025). [in English].

OECD. Adult Learning and the Future of Work. (2019). Paris: OECD Publishing. Retrieved from: https://www.oecd.org/employment/emp/adult-learning-and-the-future-of-work.pdf (accessed: 10.09.2025). [in English].

Deloitte Insights. The path to prosperity: Why the future of work is human. (2019). Deloitte University Press. Retrieved from: https://surl.lt/xoxjea (accessed: 10.09.2025). [in English].

European Commission. Reskilling and upskilling: Challenges, opportunities and actions for the EU workforce. (2020). Brussels: Publications Office of the EU. DOI: 10.2767/71086 [in English].

CIPD. Lifelong learning in the reskilling era: From luxury to necessity. (2025). London: Chartered Institute of Personnel and Development, Retrieved from: https://www.cipd.org/uk/knowledge/reports/lifelong-learning-reskilling/ (accessed: 10.09.2025). [in English].

How European education keeps up nowadays: e-learning and e-education – EAVI. EAVI. Retrieved from: https://surl.lt/najsik [in English].

Melnychuk, V. E. & Boiarynova, K. O. (2023). Tsyfrovizatsiia rozvytku liudskoho kapitalu [Digitalisation of human capital development]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI»: zbirnyk naukovykh prats - Economic Bulletin of NTUU ‘KPI’: collection of scientific papers, 25, 21–25. Retrieved from: https://ela.kpi.ua/items/ade7efa8-7f8d-4012-bd75-2af2cab1e738 (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

Buleev I., Bryukhovetskaya N., Bryl I. & Bryukhovetsky Y. (2023). Creating Effective Mechanisms for Stimulating Entrepreneurial Activity in the Context of Transforming Digital Enterprises. Chapter 5. Scopus. Recent Trends in Business and Entrepreneurial Ventures. DOI: https://doi.org/10.52305/KZZV1105 [in Ukrainian].

Must-have digital skills для IT-спеціалістів. Computools. Retrieved from: https://careers.computools.ua/must-have-digital-skills-for-it-specialists/ (accessed: 09.09.2025).

Dubetskyi, O. (2023). Tsyfrovi kompetentsii: Informatsiina hramotnist ta uminnia pratsiuvaty z danymy [Digital competences: Information literacy and data skills]. Medium. Retrieved from: https://surl.li/dgkwis (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzhennia KMU, 03.03.2021, №167-р. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

LMS – Platforma dlia stvorennia onlain-kursiv. SendPulse: veb-sait. Retrieved from: https://sendpulse.ua/lms (accessed: 05.09.2025). [in Ukrainian].

AcademyOcean – LMS dlia navchannia spivrobitnykiv i kliientiv. Academy Ocean: veb-sait. Retrieved from: https://academyocean.com/uk/ (accessed: 05.09.2025). [in Ukrainian].

Kwiga – Usi instrumenty dlia uspishnoho biznesu. Kwiga: vebsait. Retrieved from: https://kwiga.com/ua (accessed: 08.09.2025). [in Ukrainian].

LMS dlia zrostaiuchykh kompanii. Workademy: veb-sait. Retrieved from: https://www.theworkademy.com/uk/#features (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

LMSka: veb-sait. Retrieved from: https://lmska.com/ua/features/ (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

Rynok pratsi pid chas viiny: pidsumky 2022 ta prohnozy na 2023 [The labour market during the war: results for 2022 and forecasts for 2023]. Ukrinform: vebsait. Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3682344-rinok-praci-pidsumki-2022-roku-ta-prognozi-na-2023-rik.html (accessed: 02.09.2025). [in Ukrainian].

Doslidzhennia rynku pratsi v Uraini: pidsumky 2023 ta prohnozy na 2024. Yevropeiska Biznes Asotsiatsiia [Labour market research in Ukraine: results for 2023 and forecasts for 2024. European Business Association]. vebsait. Retrieved from: https://eba.com.ua/try-chverti-robotodavtsiv-vidchuvayut-defitsyt-kadriv-v-ukrayini/ (accessed: 02.09.2025). [in Ukrainian].

Rynok pratsi-2024: plany biznesu na rik. Yevropeiska Biznes Asotsiatsiia [Labour market 2024: business plans for the year. European Business Association]. vebsait. Retrieved from: https://eba.com.ua/rynok-pratsi-2024-plany-biznesu-na-rik/ (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

«Kadrovyi holod». Yak viina zminyla rynok pratsi v Ukraini i kudy podilys bezrobitni [‘Staff shortage.’ How the war changed the labour market in Ukraine and where the unemployed went]. Derzhavnyi tsentr zainiatosti: vebsait. Retrieved from: https://old.dcz.gov.ua/publikaciya/kadrovyy-golod-yak-viyna-zminyla-rynok-praci-v-ukrayini-i-kudy-podilys-bezrobitni? (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

Defitsyt kadriv ta navychok – osnovnyi vyklyk rynku pratsi u 2023 rotsi. Yevropeiska Biznes Asotsiatsiia [Staff and skills shortages – the main challenge for the labour market in 2023. European Business Association]. vebsait. Retrieved from: https://eba.com.ua/defitsyt-kadriv-ta-navychok-osnovnyj-vyklyk-rynku-pratsi-u-2023-rotsi/ (accessed: 09.09.2025). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-26

Як цитувати

ШМОРГУН, О. А. (2025). СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ В УМОВАХ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕРЕРВНОГО НАВЧАННЯ. Економіка транспортного комплексу, (46), 191. https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.46.191

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНОЕКОНОМІЧНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОГО КОМПЛЕКСУ