МАРКЕТИНГОВІ ТА УПРАВЛІНСЬКІ АСПЕКТИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ

Автор(и)

  • Г. С. НЕВЕРТІЙ Міжнародний маркетинговий центр, вул. Матюшенка, 1А, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-3802-1398
  • О. О. ЗОЛОТУХІН Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.251

Ключові слова:

цифрова трансформація, транспортно-логістична система, оцінка рівня цифровізації, управління підприємством, маркетингові аспекти цифрової трансформації

Анотація

Цифрова трансформація підприємств транспортно-логістичної сис­теми є ключовим фактором підвищення ефективності, конкурентоспроможності та якості обслуговування клієнтів. Сучасні підприємства транспортно-логістичного комп­лексу стикаються з викликами, пов’язаними з необхідністю впровадження цифрових технологій, автоматизації процесів та адаптації до змін у глобальній економіці. Відсутність чітких критеріїв оцінки цифрової зрілості підприємств створює труднощі для ефективного стратегічного планування.

Метою роботи є розробка й апробація методики оцінки рівня цифровізації автотранспортних підприємств, що дозволить визначити поточний рівень цифрової зрілості, ідентифікувати слабкі місця та розробити рекомендації для подальшого розвитку.

У дослідженні проведено аналіз існуючих методів оцінки цифровізації. Розроблена методика оцінки рівня цифровізації, що ґрунтується на трьох групах критеріїв: технологічні, організаційні та кадрові аспекти. Оцінювання здійснюється за бальною шкалою. Здійснено аналіз рівня цифровізації провідних українських підприємств транспортно-логістичного комплексу, Запропоновано адаптовану методику оцінки рівня цифровізації автотранспортних підприємств, яка враховує специфіку транспортно-логістичного сектору. Визначено основні показники та вагові коефіцієнти для оцінки цифрової зрілості. Проведено апробацію методики, що підтвердило її ефективність.

Розроблена методика надає підприємствам транспортно-логістичної галузі інструмент для об’єктивного оцінювання рівня цифровізації, що дозволяє визначати напрями розвитку, залучати інвестиції у цифрові технології та підвищувати ефективність операцій. Крім того, методика може бути використана для розробки стратегій цифрової трансформації та адаптації бізнес-процесів до сучасних технологічних тенденцій.

Біографії авторів

Г. С. НЕВЕРТІЙ, Міжнародний маркетинговий центр, вул. Матюшенка, 1А, м. Харків, Україна, 61001

кандидат економічних наук, доцент

О. О. ЗОЛОТУХІН, Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

здобувач вищої освіти другого освітнього рівня (магістр)

Посилання

Digital Transformation Institute. (n.d.). Retrieved February 6, 2025, from https://dti.org.ua/

Haikova, T. V., Zahorianskyi, V. H., & Leontovych, A. O. (2023). Vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii v upravlinnia lantsiuhamy postachan. Tsentralno-ukrainskyi naukovyi visnyk. Tekhnichni nauky, 7(38), 222-228. https://doi.org/10.32515/2664-262X.2023.7(38).1.222-228 [in Ukrainian]

Fedak, M. (2019, August 20). 5 elementiv tsyfrovoyi transformatsiyi. Retrieved February 6, 2025, from https://industry4-0-ukraine.com.ua/2019/08/20/5-elements-of-digital-transformation/ [in Ukrainian]

Ptashchenko, O. V., & Sokhatska, O. M. (2022). Osoblyvosti lohistychnoi diialnosti v umovakh didzhytalizatsii. Visnyk Skhidno-ukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia, 6(276), 50-54. https://doi.org/10.33216/1998-7927-2022-276-6-50-54 [in Ukrainian]

Lisytsia, V. V., & Mykhailenko, O. M. (2023). Tsyfrovi lantsiuhy pos-tavok: tekhnolohii, tendentsii ta napriamy rozvytku. Prychornomorski ekonomichni studii, 81, 99-105. Retrieved from http://bses.in.ua/journals/2023/81_2023/19.pdf [in Ukrainian]

International Organization for Standardization. (2019). ISO 19650: Innovation management – Innovation management system – Guidance. Geneva, Switzerland: ISO.

International Organization for Standardization. (2019). ISO 56002:2019: Innovation management – Innovation management system – Guidance. Geneva, Switzerland: ISO. Retrieved February 6, 2025, from https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100468.pdf

Bondarenko, D. V. (2021). Upravlinnia tsyfrovymy transformatsiiamy pidpryiemstv (Doctoral dissertation). Kyiv, Ukraine. [in Ukrainian]

Vnukova, N. M. (2022). Tsyfrovi transformatsii v Ukraini (Doctoral dissertation). Kharkiv, Ukraine. [in Ukrainian]

Nova Poshta. (n.d.). Retrieved January 20, 2025, from https://nova-poshta.ua/ [in Ukrainian]

Ukrzaliznytsia (vantage perevezennia). (n.d.). Retrieved January 20, 2025, from https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/ [in Ukrainian]

Top Lead. (2020). Digital Transformation of Ukraine 2020. Retrieved February 6, 2025, from https://toplead.eu/en/works/id/dx2020-270/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

НЕВЕРТІЙ, Г. С., & ЗОЛОТУХІН, О. О. (2025). МАРКЕТИНГОВІ ТА УПРАВЛІНСЬКІ АСПЕКТИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ. Економіка транспортного комплексу, (45), 251. https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.251

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТУ