КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ: МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОСТІ ТА АДАПТИВНОСТІ

Автор(и)

  • О. О. ПУЧКОВ Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0009-0008-5468-9209
  • Є. М. ХОЛОДКОВ Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0009-0002-4888-7272

DOI:

https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.211

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, корпоративна культура, сталий розвиток, механізм КСВ, інтеграція КСВ, зацікавлені сторони, звітність, моніторинг

Анотація

Стаття присвячена дослідженню корпоративної соціальної відпові­дальності (КСВ) як важливого чинника формування корпоративної культури підпри­ємства, що сприяє стійкості та адаптивності компаній в умовах сучасних економічних, соціальних й екологічних викликів. У роботі підкреслено актуальність КСВ у контексті глобалізації та зростаючих вимог зацікавлених сторін, серед яких споживачі, інвестори та співробітники. Дослідження пропонує підходи до інтеграції КСВ в управлінні ком­панією, визначаючи ключові елементи механізму, спрямовані на зміцнення корпоративних цінностей, підвищення залученості працівників та забезпечення довгострокової конку­рентоспроможності компанії в динамічному зовнішньому середовищі.

Запропоновано механізм інтеграції КСВ у корпоративну культуру, який склада­ється з шести взаємопов'язаних етапів: аналіз поточного стану, розробка та впровад­ження системи управління КСВ, інтеграція в ключові бізнес-процеси, комунікація та звітність, моніторинг і оцінка ефективності, а також забезпечення стійкості КСВ. На основі  процесу інтеграції була розроблена структурна модель механізму формування КСВ, що складається з шести взаємопов'язаних блоків, кожен з яких охоплює критичні аспекти впровадження КСВ. Розроблений підхід до розуміння і впровадження механізму КСВ включає поетапний процес, фактори впливу та структурну організацію.

Важливим аспектом є інтеграція КСВ в управління людськими ресурсами, кор.­поративну культуру та взаємодію із зацікавленими сторонами. Підкреслюється значення прозорої звітності і комунікації для зміцнення довіри та підвищення ефективності КСВ. Також акцентується необхідність постійного моніторингу та адаптації стратегій КСВ до змін зовнішнього середовища. Інтеграція КСВ у корпоративну культуру сприяє сталому розвитку підприємства, підвищенню його репутації та конкурентоспроможності. Зап­ропонована модель механізму КСВ дозволяє компаніям ефективно адаптуватися до змінюваних умов, забезпечуючи баланс економічних, соціальних та екологічних інтересів.

Біографії авторів

О. О. ПУЧКОВ, Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

здобувач вищої освіти третього освітнього рівня (доктор філософії)

Є. М. ХОЛОДКОВ, Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

здобувач вищої освіти третього освітнього рівня (доктор філософії)

Посилання

Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48. [in English]

Rendtorff, J. D. (2025). Stakeholder Management and Relational Economics. Towards Just and Sustainable Business Practices. Advances in Relational Economics: Theoretical and Empirical Approaches. Springer. DOI: 10.1007/978-3-031-75725-9_5. [in English]

Lan, H. (2025). Sustainable development of social responsibility in universities in the digital era: Perceptions and advances. Information Development. DOI: 10.1177/02666669241303124. [in English]

Lebedieva, N. A. (2024). Korporatyvna kul'tura v systemi HR-menedzhmentu [Corporate culture in the HR management system]. Management Paradigms, 1(5), 16–28. [in Ukrainian]

Zerkal', A. V. (2024). Vplyv korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti na pidvyshchennia motyvatsii pratsivnykiv ta rozvytok korporatyvnoi kul'tury [The impact of corporate social responsibility on employee motivation and corporate culture development]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka - Digital Economy and Economic Security, 8(2), 93–109. [in Ukrainian]

Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92. [in English]

Janiszewski, A., & Dziubinska, A. (2024). Legitimacy Strategies for Communicating Corporate Activities Using Symbolic Value. Economics and Culture, 21(2), 105–122. DOI: 10.2478/jec-2024-0026. [in English]

Serniak, O., & Serniak, I. (2024). Ways to improve the support of volunteering by state and local authorities in Ukraine. Coordinates of Public Administration, 7(1), 45–59. https://kpu-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/61. [in Ukrainian]

Korniienko, T. (2025). Suchasni vyklyky ekonomichnoi etyky v Ukraini ta yii vplyv na korporatyvnu kul'turu [Modern challenges of economic ethics in Ukraine and their impact on corporate culture]. Ekonomichni horyzonty - Economic Horizons, 4(1), 15–30. [in Ukrainian]

Ol'khovs'ka, O. V. (2024). Perspektyvy vdoskonalennia systemy menedzhmentu personalu na ukrains'kykh pidpryiemstvakh u povojenni roky [Prospects for improving the personnel management system in Ukrainian enterprises in the post-war years]. Visnyk Kyivs'koho natsional'noho ekonomichnoho universytetu - Bulletin of Kyiv National Economic University, 37–48. [in Ukrainian]

Thelisson, A. S., & Jacquemot, F. (2025). International expansion of French SMEs as a growth lever–insights from a case study. Strategy & Leadership, 53(2), 21–35. DOI: 10.1108/sl-09-2024-0092. [in English]

Kim, Y. I. (2025). Importance of ethical behavior in sports management. International Journal of Social Responsibility and Accountability, 9(1), 57–73. https://journalijsra.com/sites/default/files/fulltext_pdf/IJSRA-2025-0142.pdf. [in English]

Fombrun, C. J., & van Riel, C. B. (2003). Fame and fortune: How successful companies build winning reputations. Financial Times Prentice Hall. [in English]

Pylypenko, Yu. I., & Lytovka, V. A. (2022). Innovatsiina korporatyvna kul'tura: teoretychnyi ta praktychnyi aspekty [Innovative corporate culture: theoretical and practical aspects]. In A. V. Cherep (Ed.), Integatsiia osvity, nauky i biznesu: Monohrafiya - Integration of Education, Science, and Business: Monograph. Volume 11. (pp. 207–220). Zaporizhzhia: "Helvetyka". [in Ukrainian]

Zhyvko, Z., Zhyvko, M., & Shehyns'ka, A. (2024). Problematyka dilovoi reputatsii yak indykator ekonomichnoi bezpeky biznesu [The issue of business reputation as an indicator of economic security]. Vcheni zapysky Universytetu “KROK” - Scientific Notes of the KROK University, 32(1), 50–64. [in Ukrainian]

Glavas, A., & Kelley, K. (2014). The effects of perceived corporate social responsibility on employee attitudes. Business Ethics Quarterly, 24(2), 165-202. [in English]

Tiwary, K. (2025). Green Credibility: Unlocking Employee Engagement Through Environmental Responsibility. In Green Management Approaches to Organizational Sustainability (pp. 215–230). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-9440-8.ch010. [in English]

Azmy, A., & Sigalingging, H. (2025). Predictors of Employee Performance at Electronic Manufacturing Company: Job Satisfaction as Mediation. Binus Business Review, 13(1), 78–95. DOI: 10.21512/bbr.v13i1.11954. [in English]

Biurykova, M. V. (2024). Sotsial'nyi kontekst sotsial'noi vidpovidal'nosti byznesu v suchasnii Ukraini [Social context of corporate social responsibility in contemporary Ukraine]. Naukovyj zhurnal NTU "KhPI" - Scientific Journal of NTU "KhPI", 48–58. [in Ukrainian]

Shliakhetko, V. V., & Fed'ko, A. M. (2025). Vplyv sotsial'noi neryvnosti na protses naimu personalu [The impact of social inequality on the hiring process]. Aktual'ni pytannia ekonomichnykh nauk - Current Issues in Economic Sciences, 1(5), 87–99. [in Ukrainian]

Eccles, R. G., & Serafeim, G. (2013). The performance frontier: Innovating for a sustainable strategy. Harvard Business Review, 91(5), 50-60. [in English]

Ostuni, E. (2025). Reporting on sustainability goals and values. In Book of Abstracts of the European Sustainability Conference (pp. 26–29). University of Naples. https://www.iris.unina.it/retrieve/8e57ab95-9cc8-47a5-ac1b-802366a27b1f/Book%20of%20abstracts_ES.pdf#page=26. [in English]

Bielienkova, O., & Loktionova, Y. (2024). Principles and factors of forming corporate social responsibility in construction. Building Production, 18(3), 101–115. DOI: 10.31752/ndibv-2024-515. [in English]

Korniienko, T. (2025). Suchasni vyklyky ekonomichnoi etyky v Ukraini ta yii vplyv na korporatyvnu kul'turu [Modern challenges of economic ethics in Ukraine and their impact on corporate culture]. Ekonomichni horyzonty, 4(1), 15–30. [in Ukrainian]

Kriuchkova, K. A. (2024). Netradytsiini formy oplaty pratsi ta yikh rol' u stymuliuvanni personalu [Non-traditional forms of remuneration and their role in motivating employees]. Naukovyj visnyk Zaporiz'koho natsional'noho universytetu Scientific Bulletin of Zaporizhzhya National University, 22(3), 72–88. [in Ukrainian]

Het'man, O. O., & Kosohor, K. O. (2015). Pobudova mekhanizmu sotsial'noi vidpovidal'nosti vitchyznyanykh pidpryiemstv [Building a mechanism for corporate social responsibility in domestic enterprises]. Innovatsiina ekonomika Innovative Economy, 5, 118-123. [in Ukrainian]

Mei Fei. (2024). Chynnyky ta mekhanizm formuvannia korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti pidpryiemstv, yaki provadzhuiut' zovnishnioekonomichnu diial'nist' [Factors and mechanisms for forming corporate social responsibility in enterprises engaged in foreign economic activity]. Ekonomika ta suspil'stvo - Economics and Society, 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-75. [in Ukrainian]

Hrytsyna, L. A. (2009). Mekhanizm formuvannia korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti v upravlinni pidpryiemstvom [Mechanism for forming corporate social responsibility in enterprise management]. Author's abstract of dissertation for the degree of candidate of economic sciences. Khmel'nyts'kyi. [in Ukrainian]

Schein, E. H. (1985). Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. Jossey-Bass. [in English]

Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Publishing. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

ПУЧКОВ, О. О., & ХОЛОДКОВ, Є. М. (2025). КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ: МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОСТІ ТА АДАПТИВНОСТІ. Економіка транспортного комплексу, (45), 211. https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.211

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНОЕКОНОМІЧНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОГО КОМПЛЕКСУ