КОРПОРАТИВНА СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ФАКТОР ФОРМУВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ: МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОСТІ ТА АДАПТИВНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.211Ключові слова:
корпоративна соціальна відповідальність, корпоративна культура, сталий розвиток, механізм КСВ, інтеграція КСВ, зацікавлені сторони, звітність, моніторингАнотація
Стаття присвячена дослідженню корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) як важливого чинника формування корпоративної культури підприємства, що сприяє стійкості та адаптивності компаній в умовах сучасних економічних, соціальних й екологічних викликів. У роботі підкреслено актуальність КСВ у контексті глобалізації та зростаючих вимог зацікавлених сторін, серед яких споживачі, інвестори та співробітники. Дослідження пропонує підходи до інтеграції КСВ в управлінні компанією, визначаючи ключові елементи механізму, спрямовані на зміцнення корпоративних цінностей, підвищення залученості працівників та забезпечення довгострокової конкурентоспроможності компанії в динамічному зовнішньому середовищі.
Запропоновано механізм інтеграції КСВ у корпоративну культуру, який складається з шести взаємопов'язаних етапів: аналіз поточного стану, розробка та впровадження системи управління КСВ, інтеграція в ключові бізнес-процеси, комунікація та звітність, моніторинг і оцінка ефективності, а також забезпечення стійкості КСВ. На основі процесу інтеграції була розроблена структурна модель механізму формування КСВ, що складається з шести взаємопов'язаних блоків, кожен з яких охоплює критичні аспекти впровадження КСВ. Розроблений підхід до розуміння і впровадження механізму КСВ включає поетапний процес, фактори впливу та структурну організацію.
Важливим аспектом є інтеграція КСВ в управління людськими ресурсами, кор.поративну культуру та взаємодію із зацікавленими сторонами. Підкреслюється значення прозорої звітності і комунікації для зміцнення довіри та підвищення ефективності КСВ. Також акцентується необхідність постійного моніторингу та адаптації стратегій КСВ до змін зовнішнього середовища. Інтеграція КСВ у корпоративну культуру сприяє сталому розвитку підприємства, підвищенню його репутації та конкурентоспроможності. Запропонована модель механізму КСВ дозволяє компаніям ефективно адаптуватися до змінюваних умов, забезпечуючи баланс економічних, соціальних та екологічних інтересів.
Посилання
Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48. [in English]
Rendtorff, J. D. (2025). Stakeholder Management and Relational Economics. Towards Just and Sustainable Business Practices. Advances in Relational Economics: Theoretical and Empirical Approaches. Springer. DOI: 10.1007/978-3-031-75725-9_5. [in English]
Lan, H. (2025). Sustainable development of social responsibility in universities in the digital era: Perceptions and advances. Information Development. DOI: 10.1177/02666669241303124. [in English]
Lebedieva, N. A. (2024). Korporatyvna kul'tura v systemi HR-menedzhmentu [Corporate culture in the HR management system]. Management Paradigms, 1(5), 16–28. [in Ukrainian]
Zerkal', A. V. (2024). Vplyv korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti na pidvyshchennia motyvatsii pratsivnykiv ta rozvytok korporatyvnoi kul'tury [The impact of corporate social responsibility on employee motivation and corporate culture development]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka - Digital Economy and Economic Security, 8(2), 93–109. [in Ukrainian]
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92. [in English]
Janiszewski, A., & Dziubinska, A. (2024). Legitimacy Strategies for Communicating Corporate Activities Using Symbolic Value. Economics and Culture, 21(2), 105–122. DOI: 10.2478/jec-2024-0026. [in English]
Serniak, O., & Serniak, I. (2024). Ways to improve the support of volunteering by state and local authorities in Ukraine. Coordinates of Public Administration, 7(1), 45–59. https://kpu-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/61. [in Ukrainian]
Korniienko, T. (2025). Suchasni vyklyky ekonomichnoi etyky v Ukraini ta yii vplyv na korporatyvnu kul'turu [Modern challenges of economic ethics in Ukraine and their impact on corporate culture]. Ekonomichni horyzonty - Economic Horizons, 4(1), 15–30. [in Ukrainian]
Ol'khovs'ka, O. V. (2024). Perspektyvy vdoskonalennia systemy menedzhmentu personalu na ukrains'kykh pidpryiemstvakh u povojenni roky [Prospects for improving the personnel management system in Ukrainian enterprises in the post-war years]. Visnyk Kyivs'koho natsional'noho ekonomichnoho universytetu - Bulletin of Kyiv National Economic University, 37–48. [in Ukrainian]
Thelisson, A. S., & Jacquemot, F. (2025). International expansion of French SMEs as a growth lever–insights from a case study. Strategy & Leadership, 53(2), 21–35. DOI: 10.1108/sl-09-2024-0092. [in English]
Kim, Y. I. (2025). Importance of ethical behavior in sports management. International Journal of Social Responsibility and Accountability, 9(1), 57–73. https://journalijsra.com/sites/default/files/fulltext_pdf/IJSRA-2025-0142.pdf. [in English]
Fombrun, C. J., & van Riel, C. B. (2003). Fame and fortune: How successful companies build winning reputations. Financial Times Prentice Hall. [in English]
Pylypenko, Yu. I., & Lytovka, V. A. (2022). Innovatsiina korporatyvna kul'tura: teoretychnyi ta praktychnyi aspekty [Innovative corporate culture: theoretical and practical aspects]. In A. V. Cherep (Ed.), Integatsiia osvity, nauky i biznesu: Monohrafiya - Integration of Education, Science, and Business: Monograph. Volume 11. (pp. 207–220). Zaporizhzhia: "Helvetyka". [in Ukrainian]
Zhyvko, Z., Zhyvko, M., & Shehyns'ka, A. (2024). Problematyka dilovoi reputatsii yak indykator ekonomichnoi bezpeky biznesu [The issue of business reputation as an indicator of economic security]. Vcheni zapysky Universytetu “KROK” - Scientific Notes of the KROK University, 32(1), 50–64. [in Ukrainian]
Glavas, A., & Kelley, K. (2014). The effects of perceived corporate social responsibility on employee attitudes. Business Ethics Quarterly, 24(2), 165-202. [in English]
Tiwary, K. (2025). Green Credibility: Unlocking Employee Engagement Through Environmental Responsibility. In Green Management Approaches to Organizational Sustainability (pp. 215–230). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-6684-9440-8.ch010. [in English]
Azmy, A., & Sigalingging, H. (2025). Predictors of Employee Performance at Electronic Manufacturing Company: Job Satisfaction as Mediation. Binus Business Review, 13(1), 78–95. DOI: 10.21512/bbr.v13i1.11954. [in English]
Biurykova, M. V. (2024). Sotsial'nyi kontekst sotsial'noi vidpovidal'nosti byznesu v suchasnii Ukraini [Social context of corporate social responsibility in contemporary Ukraine]. Naukovyj zhurnal NTU "KhPI" - Scientific Journal of NTU "KhPI", 48–58. [in Ukrainian]
Shliakhetko, V. V., & Fed'ko, A. M. (2025). Vplyv sotsial'noi neryvnosti na protses naimu personalu [The impact of social inequality on the hiring process]. Aktual'ni pytannia ekonomichnykh nauk - Current Issues in Economic Sciences, 1(5), 87–99. [in Ukrainian]
Eccles, R. G., & Serafeim, G. (2013). The performance frontier: Innovating for a sustainable strategy. Harvard Business Review, 91(5), 50-60. [in English]
Ostuni, E. (2025). Reporting on sustainability goals and values. In Book of Abstracts of the European Sustainability Conference (pp. 26–29). University of Naples. https://www.iris.unina.it/retrieve/8e57ab95-9cc8-47a5-ac1b-802366a27b1f/Book%20of%20abstracts_ES.pdf#page=26. [in English]
Bielienkova, O., & Loktionova, Y. (2024). Principles and factors of forming corporate social responsibility in construction. Building Production, 18(3), 101–115. DOI: 10.31752/ndibv-2024-515. [in English]
Korniienko, T. (2025). Suchasni vyklyky ekonomichnoi etyky v Ukraini ta yii vplyv na korporatyvnu kul'turu [Modern challenges of economic ethics in Ukraine and their impact on corporate culture]. Ekonomichni horyzonty, 4(1), 15–30. [in Ukrainian]
Kriuchkova, K. A. (2024). Netradytsiini formy oplaty pratsi ta yikh rol' u stymuliuvanni personalu [Non-traditional forms of remuneration and their role in motivating employees]. Naukovyj visnyk Zaporiz'koho natsional'noho universytetu Scientific Bulletin of Zaporizhzhya National University, 22(3), 72–88. [in Ukrainian]
Het'man, O. O., & Kosohor, K. O. (2015). Pobudova mekhanizmu sotsial'noi vidpovidal'nosti vitchyznyanykh pidpryiemstv [Building a mechanism for corporate social responsibility in domestic enterprises]. Innovatsiina ekonomika Innovative Economy, 5, 118-123. [in Ukrainian]
Mei Fei. (2024). Chynnyky ta mekhanizm formuvannia korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti pidpryiemstv, yaki provadzhuiut' zovnishnioekonomichnu diial'nist' [Factors and mechanisms for forming corporate social responsibility in enterprises engaged in foreign economic activity]. Ekonomika ta suspil'stvo - Economics and Society, 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-75. [in Ukrainian]
Hrytsyna, L. A. (2009). Mekhanizm formuvannia korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti v upravlinni pidpryiemstvom [Mechanism for forming corporate social responsibility in enterprise management]. Author's abstract of dissertation for the degree of candidate of economic sciences. Khmel'nyts'kyi. [in Ukrainian]
Schein, E. H. (1985). Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. Jossey-Bass. [in English]
Freeman, R. E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Publishing. [in English]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.