МОДЕЛЮВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: ОБҐРУНТУВАННЯ ТИПІВ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

  • І. В. ФЕДОТОВА Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-3277-0224
  • Н. А. БОЧАРОВА Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-4371-0187

DOI:

https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.89

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, сталий розвиток, піраміда, типи відповідальності, зацікавлені сторони, ієрархія

Анотація

У статті розглядається корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) як нова парадигма сталого розвитку підприємств і важливий інструмент для його реалізації. Метою є моделювання корпоративної соціальної відповідальності як ключового інструменту сталого розвитку підприємств, а також обґрунтування типів відповідальності, які повинні бути інтегровані в діяльність підприємств для забезпечення їх довгострокового розвитку. У роботі запропоновано сферичну модель сталого розвитку підприємства, засновану на принципах КСВ, яка поєднує економічні, соціальні та екологічні аспекти, що дозволяє досягти синергії між бізнесом, природою і суспільством. Це забезпечує не лише економічну ефективність, але й соціальну відповідальність та екологічну безпеку, що є важливим для сталого розвитку.

Одним із основних аспектів дослідження є удосконалення моделі КСВ на основі піраміди потреб Маслоу. Створена модель складається з восьми рівнів, які відповідають різним типам соціальної відповідальності підприємства: економічна відповідальність, правова та екологічна відповідальність, соціальна відповідальність, етична відпові­даль­ність, техніко-технологічна та цифрова відповідальність, культурна відповідальність, інноваційна відповідальність та філантропічна відповідальність. Кожен з цих типів соціальної відповідальності корелює з базовими потребами людини, описаними в піраміді Маслоу, та відповідає конкретним викликам, які постають перед підприємствами. Це дозволяє підприємствам точніше враховувати потреби як внутріш­ніх, так і зовнішніх зацікавлених сторін. Пропонується включення нових викликів сталого розвитку, соціальної інклюзії та екологічної відповідальності у визначення цих рівнів.

Модель розглядає корпоративну соціальну відповідальність як ключовий інструмент для інтеграції в стратегії підприємств та сприяння сталому розвитку, особливо в умовах воєнних дій і післявоєнного відновлення. Важливим аспектом є поділ КСВ на внутрішні та зовнішні напрямки, що забезпечує комплексний підхід до оцінки соціальної відповідальності, створює гнучку систему для сталого розвитку підприємства у сучасних умовах.

Біографії авторів

І. В. ФЕДОТОВА, Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

доктор економічних наук, професор

Н. А. БОЧАРОВА, Кафедра менеджменту, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Zosimenko, T. I. (2014). Sotsialʹna sensybilizatsiya biznesu yak meynstrim suchasnoho ekonomichnoho rozvytku [Social sensitization of business as the mainstream of modern economic development]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu – Bulletin of the Chernihiv State Technical University, (1), 17-22. [in Ukrainian].

Elkington, J. (2000). Cannibals with forks: The triple bottom line of the 21st century business. Capstone Publishing. [in English].

Adams, W. M. (2006). The future of sustainability: Re-thinking environment and development in the wenty-first century. International Union for Conservation of Nature. [in English].

Zaitseva, L. O. (2019). Intehratsiya staloho rozvytku v diyalʹnistʹ kompaniyi [Integration of sustainable development into company activities]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, (11), 55-60. [in Ukrainian].

Pakulin, S. L., & Pakulina, A. A. (2016). Upravlinnya stalym rozvytkom suchasnoho pidpryyemstva [Sustainable development management of a modern enterprise]. Trayektoriya rozvytku nauky – Trajectory of Science, 3(8). Retrieved from: http://pathofscience.org/index.php/ps/article/view/50. [in Ukrainian].

Goncharova, S. Y., Goncharov, A. B., & Agramakova, N. V. (2015). Formuvannya modeli upravlinnya stalym rozvytkom pidpryyemstva (orhanizatsiyi) [Formation of a model of sustainable development management for an enterprise (organization)]. Biznes Inform – Business Inform, (1), 372-377. [in Ukrainian].

Kuzmina, O. S. (2015). Analiz pidkhodiv do tlumachennya ponyattya «stalyy rozvytok pidpryyemstva» [Analysis of approaches to interpreting the concept of "sustainable enterprise development"]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of the Khmelnytskyi National University, 5(1), 13-21. [in Ukrainian].

Freeman, R. E., Velamuri, S., & Moriarty, B. E. (2006). Corporate stakeholder responsibility: A new approach to КСВ. Business Roundtable Institute for Corporate Ethics. [in English].

Grechko, T. K., Lisovskiy, S. A., Romanyuk, S. A., & Rudenko, L. G. (2015). Public administration in ensuring sustainable (balanced) development: Tutorial. Grin D. S. [in English].

Cheng, H., & Hu, Y. (2010). Planning for sustainability in China's urban development: Status and challenges for Dongtan eco-city project. Journal of Environmental Monitoring, 12, 119–126. [in English].

Vasilychuk, I. P. (2012). tsinka diyalʹnosti korporatsiyi v konteksti staloho rozvytku [Evaluation of corporation performance in the context of sustainable development]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen – Herald of socio-economic research, 2(45), 39-44. [in Ukrainian].

Kvyatkovska, L. A. (2013). Vprovadzhennya pryntsypiv staloho rozvytku v diyalʹnistʹ pidpryyemstva [Implementation of the principles of sustainable development in enterprise activities]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen – Herald of socio-economic research, 1(48), 85-89. [in Ukrainian].

Friedman, M. (1970). The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine, 122-126. [in English].

Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48. [in English].

Vorona, O. V. (2010). Metodychni pidkhody do otsinyuvannya rivnya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti [Methodical approaches to assessing the level of social responsibility]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Herald of the economy of transport and industry, 30, 127-133. [in Ukrainian].

Berezina, O. Y. (2012). Kilʹkisna otsinka korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti [Quantitative assessment of corporate social responsibility]. Visnyk Ukrayinskoyi akademiyi bankivskoyi spravy – Bulletin of the Uzhgorod Academy of Banking, 1(32), 97-101. [in Ukrainian].

Khlevytska, T. B. (2014). Metodychnyy pidkhid do otsinyuvannya efektyvnosti korporatyvnoyi sotsialʹnoyi diyalʹnosti pidpryyemstv na intehratyvniy platformi [Methodical approach to assessing the effectiveness of corporate social activity of enterprises on an integrative platform]. Stratehiya ekonomichnoho rozvytku Ukrayiny – Strategy of Economic Development of Ukraine, (34), 135-141. [in Ukrainian].

Buyan, O. Y. (2012). Pidkhody do otsinyuvannya efektyvnosti korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti pidpryyemstv v Ukrayini [Approaches to assessing the effectiveness of corporate social responsibility of enterprises in Ukraine]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriya "Ekonomika" – Bulletin of Dnipropetrovsk University. "Economy" series, 6(2), 159-165. [in Ukrainian].

Sharma, A. (2022). Interrelationship between Corporate Governance and Corporate Social Responsibility. SSRN. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4294364 [in English].

Tandoh, I., Duffour, K. A., Essandoh, M., & Amoako, R. N. (2022). Corporate governance, corporate social responsibility, and corporate sustainability: The moderating role of top management commitment. International Journal of Professional Business Review, 7(2), e0309. https://doi.org/10.26668/businessreview/2022.v7i2.309. [in English].

Zaman, R., Jain, T., Samara, G., & Jamali, D. (2022). Corporate Governance Meets Corporate Social Responsibility: Mapping the Interface. Business & Society, 61(3), 690-752. [in English].

Carroll, A. B. (2016). Carroll’s pyramid of КСВ: taking another look. International Journal of Corporate Social Responsibility, 1, 3. [in English].

Carroll, A. B. (2004). Managing ethically with global stakeholders: A present and future challenge. Academy of Management Executive, 18(2), 118. [in English].

Baden, D. (2016). A reconstruction of Carroll’s pyramid of corporate social responsibility for the 21st century. International Journal of Corporate Social Responsibility, 1. DOI: 10.1186/s40991-016-0008-2. [in English].

Visser, W. (2008). Corporate Social Responsibility in developing countries. In The Oxford handbook of corporate social responsibility (Chapter 21, pp. 473-500). [in English].

Masoud, N. (2018). How to win the battle of ideas in corporate social responsibility: The International Pyramid Model of CSR. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4. DOI: 10.1186/s40991-017-0015-y. [in English].

Rudova, A. Y., & Dragan, O. I. (2024). Udoskonalennya modeli piramidy korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti. [Improvement of the Pyramid Model of Corporate Social Responsibility of the Food Industry Enterprises]. Naukovi pratsi NUKHT - Scientific Works of the National University of Food Technologies, 30(1), 68—80. [in Ukrainian]

Kang, Y.-C., & Wood, D. J. (1995). Before-profit social responsibility: Turning the economic paradigm upside-down. In D. Nigh & D. Collins (Eds.). Proceedings of the 6th Annual Meeting of the International Association for Business and Society (pp. 408-418). Vienna, Austria. [in English].

Wheeler, D., Colbert, B., & Freeman, R. E. (2003). Focusing on value: Reconciling corporate social responsibility, sustainability and a stakeholder approach in a network world. Journal of General Management, 28(3), 1-27. [in English].

Fedotova, I. V. (2017). Otsinka rivnya ekolohichnoyi bezpeky pidpryyemstva avtomobilʹnoho transportu [Assessment of ecological safety level of a motor transport enterprise]. Ekonomika transportnoho kompleksu – Economics of the Transport Complex, (29), 30-40. [in Ukrainian].

Bocharova, N. A. (2020). Ekolohichnyy aspekt korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti pidpryyemstv [The environmental aspect of corporate social responsibility of enterprises]. Ekonomika transportnoho kompleksu – Economics of the Transport Complex, (35), 32-47. [in Ukrainian].

Rachwał-Mueller, A., Fedotova, I., Bocharova, N., & Azarenkov, H. (2023). ESPEG Model and Corporate Management System for Ensuring Sustainable Development of Enterprises. Upravlinnya rozvytkom - Development Management, 21(3), 8-20. [in English]

Bakayev, L., & Braikovska, A. (2014). Mizhnarodnyy dosvid vprovadzhennya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti v diyalʹnistʹ zaliznychnykh operatoriv [International experience of introducing social responsibility in the activities of railway operators]. Pratsi Derzhavnoho ekonomiko-tekhnolohichnoho universytetu transportu. Seriya: Ekonomika ta menedzhment – Proceedings of the State Economic and Technological University of Transport. Series: Economics and Management, 30, 175-186. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Znpdetut_eiu_2014_30_20.pdf [in Ukrainian].

Bocharova, N. A., & Shchepilina, A. K. (2018). Integralna otsinka rivnya korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstva. [Integral Evaluation of the Corporate Social Responsibility Level of an Enterprise]. Ekonomika transportnoho kompleksu - Economics of the Transport Complex, 31, 45—62. [in Ukrainian]

Fedotova, I., Bocharova, N., & Rachwał-Mueller, A. (2023). Corporate social responsibility as an instrument of sustainable business development: exploring types and dimensions. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 19, 83-100. [in English].

Maslow, A. H. (1993). The Farther Reaches of Human Nature. Penguin / Arkana.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Як цитувати

ФЕДОТОВА, І. В., & БОЧАРОВА, Н. А. (2025). МОДЕЛЮВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: ОБҐРУНТУВАННЯ ТИПІВ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ. Економіка транспортного комплексу, (45), 89. https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.89

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНОЕКОНОМІЧНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОГО КОМПЛЕКСУ