СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧІВ В УМОВАХ ЗАСТОСУВАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
DOI:
https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2025.45.7Ключові слова:
цифрові маркетингові комунікації, поведінка споживачів у цифровому суспільстві, штучний інтелект в маркетингу, імерсивні технології в маркетингу, комунікативні стратегіїАнотація
Зміни у суспільстві, бізнесі пов’язані сьогодні з цифровою трансформацією, яка впливає на суспільство в цілому та поведінку споживачів. Це потребує вирішення проблеми використання можливостей цифровізації маркетингових комунікацій на основі штучного інтелекту.
Незважаючи на значну кількість публікацій щодо маркетингових комунікацій та поведінки споживачів, є прогалини у розгляді стратегій застосування маркетингових комунікацій, які основані на штучному інтелекті та імерсивних технологіях, що значно впливають на поведінку споживачів у цифровому суспільстві.
У статті на основі аналізу наукових досліджень, практики застосування штуч-ного інтелекту визначено стратегію використання можливостей штучного інтелекту в маркетингових комунікаціях, яка включає напрямки використання штучного інтелекту, можливості, які вони надають за рахунок їх реалізації. Серед них створення контенту для маркетингових комунікацій, персоналізація контенту, покращення аналітики та прогнозування застосування маркетингових комунікацій, збільшення продажів на основі оптимізації маркетингових комунікацій, безпосередня взаємодія штучного інтелекту зі споживачами, соціальне прослуховування, залучення споживачів до співпраці на основі підвищення ефективності комунікацій.
Для реалізації стратегії визначений алгоритм адаптації підприємств до застосу-вання штучного інтелекту в маркетингових комунікаціях, що надає нові можливості для впливу на поведінку споживачів. Він включає етапи, пов’язані з оцінкою підготовки підприємства до впровадження штучного інтелекту, можливих напрямків впровадження, навчання маркетингового персоналу, корегування робочих процесів, відслідковування нюансів споживчого сприйняття і слідкування за інноваціями в сфері штучного інтелекту. На основі різного ставлення споживачів до штучного інтелекту визначено особливості його застосування, в тому числі для емоційного та персоналізованого спілку-вання, аналітичних і рутинних завдань. Це дозволяє підприємствам/організаціям ефективно застосовувати можливості штучного інтелекту та імерсивних технологій.
Подальші наукові дослідження у цій сфері потребують емпіричних досліджень поведінки споживачів у різних сферах діяльності при застосуванні штучного інтелекту та розроблення методологічних підходів до визначення ефективних стратегій цифрових маркетингових комунікацій.
Посилання
Stratehiia tsyfrovoho rozvytku innovatsii do 2030 roku [Strategy for digital development of innovations until 2030]. Ministry of Digital Transformation of Ukraine. https://winwin.gov.ua/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaYgK-GEXxcYfb9u57V58691K4Jz3Byieh-ONKTSNr-EJ7UBp4WLlk0iBM0_aem_hfEmwtV1WqJ6qWJpkxIoyg.
Ailawadi, K. L., Beauchamp, J. P., Donthu, N., Gauri, D. K., & Shankar, V. (2009). Communication and Promotion Decisions in Retailing: A Review and Directions for Future Research. Journal of Retailing, 85(1), 42-55. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.002
Shankar, V., Grewal, D., Sunder, S., Fossen, B., Peters, K., & Agarwal, A. (2022). Digital marketing communication in global marketplaces: A review of extant research, future directions, and potential approaches. International Journal of Research in Marketing, 39(2), 541-565. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2021.09.005
Grewal, D., Herhausen, D., Ludwig S., & Ordenes, F. V. (2022). The Future of Digital Communication Research: Considering Dynamics and Multimodality. Journal of Retailing, 98(2), 224-240. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2021.01.007
Nesterenko, V., Miskiewicz, R., & Abazov, R. (2023). Marketing Communications in the Era of Digital Transformation. Virtual Economics, 6(1), 57-70. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.01(4)
Kirk, C. P., & Givi, J. (2025). The AI-authorship effect: Understanding authenticity, moral disgust, and consumer responses to AI-generated marketing communications. Journal of Business Research, 186, 114984. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114984
Arango, L., Singaraju, S. P., & Niininen, O. (2023). Consumer Responses to AI-Generated Charitable Giving Ads. Journal of Advertising, 52(4), 486-503. https://doi.org/10.1080/00913367.2023.2183285
Campbell, C., Plangger, K., Sands, S., & Kietzmann, J. (2021). Preparing for an Era of Deepfakes and AI-Generated Ads: A Framework for Understanding Responses to Manipulated Advertising. Journal of Advertising, 51, 22-38. doi:10.1080/00913367.2021.1909515
Sands, S., Campbell, C. L., Plangger, K., & Ferraro, C. (2022). Unreal Influence: Leveraging AI in Influencer Marketing. European Journal of Marketing, 56 (6), 1721–47. doi:10.1108/EJM-12-2019-0949
Kumar, A., Shankar, A., Hollebeek, L. D., Behl, A., & Lim, W. M. (2025). Generative artificial intelligence (GenAI) revolution: A deep dive into GenAI adoption. Journal of Business Research, 189, 115160, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.115160
AI Insights for Marketers [New Data]. (2024). Hub Spot. https://surl.li/pjkofa
McAlister, A. R., Alhabash, S., & Yang, J. (2023). Artificial intelligence and ChatGPT: Exploring Current and potential future roles in marketing education. Journal of Marketing Communications, 30(2), 166–187. https://doi.org/10.1080/13527266.2023.2289034
Kerr, G., Mulhern, F., Viswanathan, V., Kitchen, P., Zabkar, V., Lings, I., & Kliatchko, J. (2023). The power of synergy to reinvent IMC education. Journal of Marketing Communications, 30(2), 188-200. https://doi.org/10.1080/13527266.2023.2291466
Kerr, G., Lings, I., Terry, L., Richards, J., & Muirhead, B. (2023). Competitive advantage for life: an industry view of marketing communication education. Journal of Marketing Communications, 30(2), 265-281. https://doi.org/10.1080/13527266.2023.2280055
Wang, Z., Yuan, R., & Li, B. (2024). Are Recommendation Systems Annoying? An Empirical Study of Assessing the Impacts of AI Characteristics on Technology Well‐Being. Journal of Consumer Behaviour, 10.1002/cb.2408, 24(1), 178-200. https://doi.org/10.1002/cb.2234
Austin, S. (2024, May). The State of Generative AI & How It Will Revolutionize Marketing [New Data + Expert Insights]. Marketing Scoop. https://www.marketingscoop.com/marketing/the-state-of-generative-ai-how-it-will-revolutionize-marketing-new-data-expert-insights/
Garvey, A. M., & Cian, L. (2024). Strategies for Leveraging AI in the Customer Experience. Impact at JMR. https://www.ama.org/marketing-news/strategies-for-leveraging-ai-in-the-customer-experience/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.