ОБГРУНТУВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ПОЛЬОВОГО УТВОРЕННЯ В СОЦІАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2019.34.0.23Ключові слова:
культура, корпоративна культура, поле культури, соціальний простір, системний підхід, хвильовий підхід, багаторівнева модельАнотація
В статті розглядаються структура та рівні системи корпоративної культури підприємства з точки зору системного підходу. Дослідження формування корпоративної культури, як польового утворення має важливість як в теоретичному, так і в практичному відношенні. Метою дослідження удосконалення теоретичних засад обґрунтування польової природи корпоративної культури з точки зору взаємодії культурних полів у соціальному просторі підприємства. В роботі удосконалено теоретичні засади обґрунтування польової природи корпоративної культури з точки зору взаємодії культурних полів у соціально-культурному просторі підприємства. Визначено, що культурне поле припускає взаємодії суб’єктів, які поділяють певні цінності, норми, переконання і правила. Воно формується всередині підприємства на основі панівної на підприємстві організаційної культури, і виявляється ззовні при взаємодії підприємства зі своїми партнерами, а в середині – при взаємодії з власним персоналом. Обгрунтовано три рівні формування корпоративної культури в середині підприємства з точку зору польового утворення: поле працівника, поле колективу та поле підприємства. Враховуючи, що працівники в процесі своєї трудової діяльності взаємодіють між собою, їхні культурні поля також взаємодіють, створюючи культурне поле колективу. Тоді культурні поля колективів, що взаємодіють між собою, створюють культурне поле організації в цілому. В роботі припущено, що культура має корпускулярно-хвильову природу, що складається з двох частин, а саме: фізично-геометричного компоненту, що представляє собою суб’єкти, структуру та фізичні прояви корпоративної культури, і польову компоненту, яка відображає підпростір в якому формуютьсявідносини між його суб’єктами. На цій основі запропонована чотирирівнева модель системи корпоративної культури підприємства, що представлена у вигляді системи взаємопов’язаних елементів, які впливають на формування корпоративної культури на різних рівнях: працівника, колективу, організації та міжорганізаційної мережі. Згідно цієї моделі, формування корпоративної культури охоплює зовнішнє та внутрішнє середовище підприємства. Багаторівнева модель інтегрованої системи корпоративної культури підприємства вимагає об’єднання різних функціональних областей та їх учасників на всіх рівнях у рамках єдиної системи культури та може застосовуватися для будь-яких підприємств і організацій.Посилання
Fedotova I.V. (2015). Predstavlenie vzaimodeystviya mezhdu predpriyatiyami na osnove volnovogo podkhoda i teorii poley [Representation of the interaction between enterprises on the basis of the wave approach and field theory]. Ekonomika transportnoho kompleksu - Economics of the transport complex, 25, 20-35. [in Russian].
Bourdieu P. (2005). Sotsiologiya sotsial’nogo prostranstva [Sociology of social space]. St. Petersburg: Aletheia. [in Russian].
Girshov A.L. (2005). Ekonomicheskoe obosnovanie prostranstvenno-vremennykh kharakteristik dvizheniya kapitala[The economic rationale for the spatio-temporal characteristics of capital flows]. Abstract of candidate’s thesis: 08.00.01. Petrozavodsk. [in Russian].
Doktorovich A.B. (2008). Sotsial’nyy potentsial: sotsial’nye vzaimodeystviya i otnosheniya [Social Potential: Social Interactions and Relations]. Vestnik Moskovskogo universiteta - Bulletin of Moscow University, 4, 35-46. [in Russian].
Parsons T. (2002). O strukture sotsial’nogo deystviya [About the structure of social action]. Moscow: Academic Project. [in Russian].
Likhachev D.S. (1994). Nel’zya uyti ot samikh sebya [You can’t get away from yourself]. Novyy mir - New world, 6, 113-120. [in Russian].
Petrov A.N. (2016). Menedzhment[Management]. Moscow: Publishing house Yurayt. Retrieved from: http://studme.org/1747041312733/menedzhment/urovni_organizatsionnoy_kultury.[in Russian].
Pelipenko A.A. (2015). Kul’tura kak polevoe obrazovanie [Culture as a field education]. Kul’tura kul’tury - Culture of culture, 1 (5),109-123. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/kultura-kak-polevoe-obrazovanie. [in Russian].
Sukhina I.G. (2016). K voprosu ob aksiologii kul’tury: kul’tura i ee mo-dal’nosti v sisteme tsennostnogo otnosheniya cheloveka k deystvitel’nosti (filosofsko-antropologicheskiy rakurs problemy) [To the question of the axiology of culture: culture and its modalities in the system of a person’s value relation to reality (philosophical and anthropological perspective of the problem)]. Juvenis scientia, 2. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-aksiologii-kultury-kultura-i-ee-modalnosti-v-sisteme-tsennostnogo-otnosheniya-cheloveka-k-deystvitelnosti-filosofsko. [in Russian].
Tarasov A.N. (2016). Problema modeli dinamiki kul’tury v aspekte ana-litiki sotsiokul’turnykh transformatsiy [The problem of the culture dynamics model in the aspect of the sociocultural transformations analysis]. Obshchestvo: filosofiya, istoriya, kul’tura - Society: philosophy, history, culture, 6, 91-94. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-modeli-dinamiki-kultury-v-aspekte-analitiki-sotsiokulturnyh-transformatsiy. [in Russian].
Ilin M.V. (1995). Ocherki khronopoliticheskoy tipologii: Problemy i vozmozhnosti tipologicheskogo analiza evolyutsionnykh form politicheskikh system [Essays on chronopolitical typology: Problems and possibilities of a typological analysis of political systems evolutionary forms]. Moscow: MGIMO. [in Russian].
Vasilev G.E. (2015). Vvedenie v filosofiyu kul’tury: uchebno-metodicheskoe posobie [Introduction to the philosophy of culture: a teaching tool]. Moscow-Berlin: Direkt-Media. [in Russian].