ПРОЦЕС ЛОГІСТИЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ СПОЖИВАЧІВ
DOI:
https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2019.33.0.106Ключові слова:
процес, логістичне обслуговування споживача, замовлення, транспортно-логістичне обслуговуванняАнотація
За сучасних умов задоволення потреб кінцевого споживача залежить від рівня обслуговування на кожному етапі процесу руху матеріальних потоків від виробника до споживача. Для забезпечення якості надання логістичних послуг необхідно проводити аналіз складників процесу логістичного обслуговування. У статті розглянуто наявні підходи до визначення складу процесу логістичного обслуговування споживачів. Установлено відсутність упорядкованості виконуваних робіт; не в усіх випадках має місце розмежування робіт за певними критеріями (ступенем участі споживача, характером виконання та ін.); є перетинання робіт виробничого й управлінського характеру.
З логістичної точки зору обслуговування споживачів спрямоване на ефектне задоволення їх очікувань щодо часу й місця постачань продуктів, що замовляються, з використанням усіх доступних форм логістичної діяльності.
Процес логістичного обслуговування споживачів обґрунтовано з використанням принципів процесного підходу, зокрема методології структурного аналізу IDEF0; розмежовано й диференційовано процеси за місцями, де вони виконуються (безпосередньо в процесі обслуговування замовлень споживача, на складі, під час транспортування). «Входом» у процес логістичного обслуговування споживача є сукупність інформаційних, матеріальних, технологічних, кадрових та фінансових ресурсів. «Виходом» – результативні показники виконання обслуговування для споживачів і підприємства. Це надані логістичні послуги, підвищення якості логістичного обслуговування, налагодження партнерських взаємовідносин, створення додаткових конкурентних переваг, оптимізація логістичних витрат.
Загалом процес логістичного обслуговування містить чотири основні підпроцеси: обслуговування замовлень споживачів (ініціювання та його організація); складське обслуговування; транспортно-логістичне обслуговування; логістичне обслуговування замовлень споживачів (супровід, коригування та документування).
Запропоновані теоретико-методичні положення встановлення складу процесу логістичного обслуговування споживачів є основою для обґрунтування та розроблення методів та алгоритмів управління ними.Посилання
Gadzhinskii, A. M. (1999). Logistika [Logistics]: [uchebnik dlia vysshikh i srednikh spetcialnykh uchebnykh zavedenii]. Moscow: Marketing [in Russian].
Hryhorak, M. Yu. & Karpun, O. V. (2007). Lohistychne obsluhovuvannia [Logistics service]: [navch. posib.] Kyiv: NAU [in Ukrainian].
Stok, Dzh. R. & Lambert, D. M. (2005). Strategicheskoe upravlenie logistikoi [Strategic Logistics Management]. Moscow: Infra-M [in Russian].
Mirotin L. B., Tashbaev Y. E., Kasenov A. G. (2002). Logistika: obsluzhivanie potrebitelei [Logistics: customer service]: [uchebnik]. Moscow: INFRA-M [in Russian].
Sergeev, V. I. (2010). Upravlenie kachestvom logisticheskogo servisa [Quality management of logistics services]. Logistika segodnia – Logistics today, issue 1. 10–16. [in Russian].
Chukhrai, N. (2006). Lohistychne obsluhovuvannia [Logistics service]: pidruchnyk. Lviv: Vud. NU «Lvivska politekhnika» [in Ukrainian].
Oklander, M. A. (2001). Optymizatsiia lohistychnoho servisu yak vazhlyvyi element rozvytku pidpryiemnytstva [Optimization of logistics service as an important element of entrepreneurship development]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» – Bulletin of Lviv Polytechnic National University, 436, 251–255 [in Ukrainian].
Kharsun, L. H. (2016). Lohistychne obsluhovuvannia tovaropotokiv mizh Ukrainoiu ta krainamy YeS [Logistic service of trade flows between Ukraine and EU countries]. Ekonomika Ukrainy – Ukraine economy. 4. 112–121. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/EkUk_2016_4_12 [in Ukrainian].
Mentzer, John T., Flint, Daniel J. and Hult, Tomas M. (2001). Logistics Service Quality as a Segment-Customized Process. The Journal of Marketing. 65 (4), 82–104. URL: http://www.jstor.org/stable/3203500
Roslavtsev, D. M. (2012). Konspekt lektsii z kursu «Lohistychne obsluhovuvannia» [Summary of lectures on the course «Logistics service»]. Kharkiv: KhNAMH [in Ukrainian].
Posylkina, O. V. & Horbunova, O. Yu. (2009). Pobudova ta standartyzatsiia protsesu lohistychnoho obsluhovuvannia kliientiv promyslovykh farmatsevtychnykh pidpryiemstv [Construction and standardization of the process of logistics services for clients of industrial pharmaceutical companies]. Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii – Management, Economics and Quality Assurance in Pharmacy, 4 (6), 36–41. URL: http://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/2899/1/36-41.pdf [in Ukrainian].
Tashbaev, Y. E. (2002). Formirovanie sistemy transportno-logisticheskogo menedzhmenta [Formation of transport and logistics management system]: monografiia. L. B. Mirotin (Ed.). Moscow: Tekhpoligraftcentr [in Russian].
Krivoruchko, O. N. (2017). Integrirovannye protcessy transportno-logisticheskogo obsluzhivaniia potrebitelei [Integrated processes of transport and logistics services to consumers]. Ekonomzha transportnogo kompleksu – Economy of the transport complex. 29, 86–99 [in Ukrainian].