ДОСЛІДЖЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ КОНКУРЕНТІВ АВТОТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2021.38.94Ключові слова:
дослідження, конкуренти, автотранспортне підприємствоАнотація
В даній статті розглянуто питання дослідження діяльності конкурентів і наводяться деякі з результатів наших досліджень у цій галузі. Основною метою дослідження є визначення позицій, встановлення сильних та слабих сторін їх діяльності, оцінка власних можливостей розробки на цій основі стратегії і тактики конкурентної поведінки підприємства на ринку. На підставі вивчення літературних джерел встановлено недоліки існуючої моделі аналізу діяльності конкурентів, запропоновано пропозиції щодо її удосконалення. Пропонується дослідження діяльності конкурентів здійснювати в такій послідовності: встановлення пріоритетних конкурентів, збір даних про їх діяльність, визначення сильних і слабких сторін, визначення позиції підприємства серед конкурентів. Для визначення пріоритетних конкурентів пропонується аналіз поля кореляції – клітина в системі координат – конкурент та сегмент ринку, в якій отримуємо дані: обсяг транспортних послуг, частка сегменту ринку, питома вага виду перевезень у загальному обсязі транспортної роботи. Ці показники визначаються по кожному конкуренту і показують пріоритетність кожного конкурента.
На першому етапі методики аналізу діяльності конкурентів запропоновано підхід до визначення пріоритетних конкурентів, під якими розуміють тих із них, які мають найбільшу ринкову частку як в цілому на ринку, так і на окремому сегменті ринку. Велика увага в дослідженні приділена визначенню переліку ознак пріоритетності конкурентів та вставленню джерел інформації. На підставі визначених значень діяльності підприємства і конкурентів виникає можливість встановити сильні і слабкі сторони кожного з них. На підставі ознак діяльності підприємств, що характеризують їх величину, виникає можливість отримати узагальнену оцінку ринкового cтановища автотранспортного підприємства і конкурентів, їх сильні і слабкі сторони. При цьому рейтингові оцінки без та з урахуванням значимості кожного критерія ринкового cтановища АТП і конкурентів. Результати дослідження можуть бути використані в процесі визначення оптимальної стратегії діяльності автотранспортних підприємств.
Посилання
Dinсer, H., Yüksel, S. (2021). Strategii upravlenija dlja vyzhivanija v konkurentnoj srede: kak povysit’ jeffektivnost’ kompanii [Management Strategies to Survive in a Competitive Environment: How to Improve Company Performance]. Springer. [in Russian].
Aaker, D.A. (2002). Strategicheskoe rynochnoe upravlenie [Strategic market management]. Saint Petersburg: Piter. [in Russian].
Bilyavsky, I.K. (2001). Marketingovoe issledovanie: informacija, analiz, prognoz: Uchebn. Posobie [Marketing research: information, analysis, forecast: textbook]. Moscow: Finansy i statistika. [in Russian].
Porter, M. (2010). Konkurencija [Competition]. Moscow: Viljams [in Russian].
Khamel, G. & Prakhalad, K.K. (2014). Konkuriruja za budushhee Sozdaniye rynkov zavtrashnego dnya. [Competing for the future. Creating tomorrow’s markets]. Moscow: Olimp biznes. [in Russian].
Meskon, M., Albert, M. & Hedouri, F. (1999). Osnovy menedzhmenta [Fundamentals of management]. Moscow: Delo. [in Russian].
Shinkarenko, V.G. & Levchenko, O.P. (2009). Formirovanie strategii razvitija avtotransportnogo predprijatija: Monografija [Development strategy formation of motor transport enterprise: Monograph]. Kharkov: KhNADU. [in Russian].
Thompson, A.A.Jr., Strickland, A.J. III. (2006). Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza [Strategic Management: Concepts and Cases]. 12-th ed. Moscow: Viljams [in Russian].
Shinkarenko, V.G. (2013). Marketingovaja dejatel’nost’ avtotransportnogo predprijatija: Uchebn. Posobie [Marketing activities of motor transport enterprise: Textbook]. Kharkov: Madrid. [in Russian].