ОСОБЛИВОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ АВТОТРАНСПОРТНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2021.37.133Ключові слова:
ринок, конкурентоспроможність, механізм, об’єкти, суб’єкти, мотиви, продавці, покупціАнотація
Показана роль автомобільного транспорту в складі транспортної системи країни і його завдання у вирішенні соціально-економічних проблем, що стоять перед Україною. Відзначено, що багато проблем розвитку ринкових відносин, виникнення й розвитку конкурентоспроможності вирішені вченими на рівні держави, галузі, підприємства. Разом із цим деякі аспекти проблеми, що розглядається, вимагають подальшого вивчення, особливо на рівні окремих видів ринку. Певні умови функціонування ринку. Запропоновані визначення поняття ринок з різних позицій: продавців і споживачів, споживачів, економічної теорії. Наведено короткі характеристики різних видів ринку, виділених за ознаками: територіальною, кількістю суб’єктів, інтересу споживачів до послуги, типів споживачів, об’єктами ринку. Установлено загальні риси ринку автотранспортних послуг з іншими галузевими ринками, виділено його особливості.
Визначено складові ринку автотранспортних послуг: об’єкти, суб’єкти, предмет конкуренції, критерії конкурентоспроможності. Як основні об’єкти виділення вантажних перевезень виокремлено сегменти за такими ознаками: галузі, для яких виконується перевезення; періодичність надання; територіальні границі; форми організації, вид вантажу та масштабу перевезень. У складі пасажирських перевезень сегменти виділяються за такими ознаками: тип рухомого складу (автобусні, легкові-особисті, службові, таксі, прокатні); територіальні границі; призначення (екскурсійні, туристичні, службові, шкільні, вахтові, спеціальні); форми організації; масштаб перевезень (одиночні, масові).
Визначено типи суб’єктів ринку (продавців, покупців, посередників) за сферою діяльності, надано їх характеристики. Розкрито їх види, мотиви поведінки.
Посилання
Smit, A. (2016). Issledovanie o prirode i prichinah bogatstva narodov [Research on the nature and causes of the wealth of peoples]. Moscow: Eksmo [in Russian].
Ricardo, D. (2016). Nachala politicheskoj jekonomii i nalogovogo oblozhenija [Principles of political economy and taxation]. Moscow: Eksmo [in Russian].
Porter, M. (2010). Konkurencija [Competition]. Moscow: Vil’jams. [in Russian].
Hamel, G., Prahalad, C. (2014). Konkuriruja za budushhee [Competing for the future]. Moscow: Olimp business [in Russian].
Mescon, M., Albert, M., Hedouri, F. (2006). Osnovy menedzhmenta [Fundamentals of management]. Moscow: Vil’jams [in Russian].
Azrilijan, A.N. (Ed). (2002). Bol’shoj jekonomicheskij slovar’ [The Great Dictionary of Economics]. Moscow: Institut novoj jekonomiki [in Russian].
Kuzmin, O.Ye., Melʹnyk, O.H. (2003). Osnovy menedzhmentu [Fundamentals of management]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
Aksenov, I.M. Marketing na ob’ektah transporta: Monografija [Marketing at transport objects: Monograph]. Nezhin: LLC publ. house "Aspect-Polygraph [in Russian].
Gerasimov, B.I., Mozgov, N.N. (2009). Marketingovye issledovanija rynka [Marketing research of the market]. Moscow: Forum [in Russian].
Dzhuha, V.M., Kuricin, A.V., Shtapova, I.S. (2010). Jekonomika otraslevyh rynkov [Sectoral Markets Economics]. Rostov na Dony: Phoenix [in Russian].
Shinkarenko, V.G. (2013). Marketingovaja dejatel’nost’ avtotransportnogo predprijatija: Uchebn. posobie [Marketing activities of a trucking company: Textbook]. Kharkiv: publ. house "Madrid" [in Russian].