ЕВОЛЮЦІЯ ІНСТИТУТУ КОНЦЕСІЇ ЯК ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

Автор(и)

  • O. DMYTRIIEVA Харківський національний автомобільно-дорожній універси¬тет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002 http://orcid.org/0000-0001-9314-350X

DOI:

https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2020.36.0.23

Ключові слова:

концесія, концесійна угода, суспільно важлива інфраструктура, державно-приватне партнерство, концесійний договір

Анотація

Незважаючи на значну кількість дискусій щодо проблем інституту концесії, акцент в більшості випадків робиться на методичних і практичних аспектах цього питання. Це може створити потенційні проблеми в процесі розвитку механізму концесії в Україні. У статті розглядається теоретичне забезпечення питання концесії у сфері суспільно важливої інфраструктури, систематизована еволюція концесійного механізму в світовій практиці. Здійснено аналіз ЗУ «Про концесію», який розроблено відповідно до правової бази ЄС, що регулює питання державно-приватного партнерства. Визначено, що закон спрямований на спрощення процедури залучення до сфери державно-правового партнерства приватного капіталу іноземних і національних  інвесторів. Наведено та проаналізовано основні позитивні нововведення ЗУ «Про концесію». Вста­новлено, що єдиного визначення поняття «концесія» на сьогодні  в науковій літературі не існує, здійснено аналіз наявних підходів щодо його дефініції. На основі дослідження наукових робіт за тематикою концесії автор зробив висновок, що існує безліч її різновидів, наведена систематизація різноманітних видів концесії. Важливим є те, що концесії застосовуються не тільки у взаєминах бізнесу і держави, а й в середовищі організацій і фізичних осіб. До основних видів концесії належить комерційна концесія, франчайзинг, інфраструктурна концесія, надання права на ведення певного виду діяль­ності, концесії з розроблення природних ресурсів, концесії у галузі надрокористування, концесія публічної служби. Здійснено аналіз основних умов концесійного договір (тобто умов, за яких сторони повинні досягти згоди, щоб такий договір вважався укладеним) Суспільно важливою інфраструктурою є комплекс підприємств і об’єктів, що забезпе­чують загальні умови для здійснення тієї чи іншої діяльності, необхідної для функціо­нування суспільства. У дослідженні розглянуто основні етапи процедури концесії в Україні. На останньому етапі дослідження автором надано визначення концесії у сфері суспільно важливої інфраструктури.

Біографія автора

O. DMYTRIIEVA, Харківський національний автомобільно-дорожній універси¬тет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

кандидат економічних наук, доцент, кафедра менедж­менту

Посилання

Zershchikova, N. I. (2008). Osobennosti primeneniya kontsessiy v nedropol’zovanii zarubezhnykh stran [Features of the use of concessions in the subsoil use of foreign countries]. Sever i rynok: formirovanie ekonomicheskogo poryadka - The North and the Market: formation of the economic order, 20, 102–107. [in Russian].

Varnavskiy, V. G. (2005). Partnerstvo gosudarstva i chastnogo sektora: formy, proekty, riski [Partnership between the state and the private sector: forms, projects, risks]. Moscow: Nauka. [in Russian].

Dubinin, V. V. (2013). Istoriya razvitiya partnerskikh otnosheniy gosudarstva i chastnogo sektora v mezhdunarodnoy i rossiyskoy praktike [The history of the development of partnerships between the state and the private sector in international and Russian practice]. Fundamental’nye i prikladnye issledovaniya: problemy i rezul’taty - Basic and applied research: problems and results, 3, 191–193. [in Russian].

Kirdina, O. H. (2011). Metodolohichni aspekty investytsiino-innovatsiinoho rozvytku zaliznychnoho kompleksu Ukrainy yak skladovoi natsionalnoho hospodarstva [Methodological aspects of investment and innovation development of the railway complex ofUkraineas a component of the national economy]. Extended abstract of candidate’s thesis. Khariv. [in Ukrainian].

Ofin, V. P. & Provotorov, I.A. (2016). Preimushchestva i nedostatki privlecheniya inostrannykh investorov k proektam gosudarstvenno-chastnogo partnerstva v Rossiyskoy Federatsii [Advantages and disadvantages of attracting foreign investors to public-private partnership projects in the Russian Federation]. Vestnik grazhdanskikh inzhenerov - Bulletin of Civil Engineers, 5 (58), 195–200. [in Russian].

Pro kontsesiiu: Zakon Ukrainy vid 3 zhovtnia 2019 r. № 157-IX [Law of Ukraine "On Concession": adopted on October 3, 2019 № 157-IX].(2019, October 3). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-IX#Text. [in Ukrainian].

Shchablykin, M. I. (2014). K voprosu o sushchnosti kontsessiy v vodnom sektore regional’noy ekonomiki [On the issue of the essence of concessions in the water sector of the regional economy]. Ekonomika i upravlenie v XXI veke: tendentsii razvitiya Economy and management in the XXI century: development trends, 15, 87–94. [in Russian].

Congestion Pricing – A Primer: Overview. Retrieved from: http://www.ops.fhwa.dot.gov/publications/ fhwahop08039/cp_prim1_00.htm. [in English].

Naumova, T. (2010). Modnyy produkt: pravo na kontsessiyu [Fashionable Product: Concession Eligibility]. Pryamye investitsii Direct investments, 11, 76–79. [in Russian].

Kodryan, E. S. (2007). Sushchnost’ kontsessii kak odnoy iz form privlecheniya investitsiy v ekonomiku strany [The essence of the concession as one of the forms of attracting investments into the country’s economy]. Servis v Rossii i za rubezhom Service in Russia and abroad, 2 (2), 96–99. [in Russian].

Formirovanie i razvitie transportno-kommunikatsionnoy i logisticheskoy infrastruktury vostoka Ukrainy v usloviyakh globalizatsii: monografiya [Formation and development of transport, communication and logistics infrastructure in the east ofUkrainein the context of globalization: monograph] / G. I. Nechaev і dr.Lugansk: Iz-vo VNU im. V. Dalya. [in Russian].

Soldatenkov, V.Yu. (2009). Strukturno-funktsional’nyy analiz kontsessionnoy deyatel’nosti [Structural and functional analysis of concession activities]. Omskiy nauchnyy vestnik - Omsk Scientific Bulletin, 1 (75), 86–88. [in Russian].

Mal’tseva, I.I.(2009). Sovershenstvovanie organizatsionnykh osnov realizatsii gosudarstvenno-chastnogo partnerstva v forme kontsessiy na morskom transporte [Improvement of the organizational foundations for the implementation of public-private partnerships in the form of concessions for sea transport]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena - Izvestia of the Russian State Pedagogical University. A.I. Herzen, 92, 118–123. [in Russian].

Iskrenko, D. I. (2009). Ispol’zovanie kontsessionnykh soglasheniy v upravlenii infrastrukturnymi ob"ektami ekonomiki Rossiyskoy Federatsii [Use of concession agreements in the management of infrastructure facilities of the Russian economy]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Ekonomika. Informatika Scientific statements of the Belgorod State University. Series: Economics. Informatics, 15-1, 39–45. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-27

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНОЕКОНОМІЧНІ ПИТАННЯ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОГО КОМПЛЕКСУ