МЕТОДИЧНИЙ ПІДХІД ДО ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

Автор(и)

  • O. DMYTRIIEVA Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9314-350X

DOI:

https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2020.35.0.122

Ключові слова:

ефективність, оцінка ефективності, збалансована система показників, методичний підхід, результативність, підприємства пасажирського автомобільного транспорту

Анотація

Незважаючи на значну кількість дискусій щодо проблем оцінки ефективності діяльності підприємств, досі мало уваги приділялося оцінці ефективності діяльності підприємств на основі комплексного підходу, що враховує всі чинники. У статті розглядається методичний підхід до оцінки ефективності функціонування підприємств транспортної інфраструктури на прикладі підприємств пасажирського автомобільного транспорту, сформований із використанням збалансованої системи показників. Розробка методичного підходу до оцінки ефективності функціонування підприємств має важливість як в теоретичному, так і в практичному відношенні. У роботі вдосконалено методичний підхід до оцінки ефективності функціонування підприємств пасажирського автомобільного транспорту. Визначено, що одним із сучасних підходів до оцінки ефективності діяльності підприємств є збалансована система показників, яка є системою стратегічного управління організацією на підставі виміру та оцінки ефективності її діяльності за переліком показників. Запропонований методичний підхід для оцінки функціонування підприємств пасажирського транспорту містить три основні етапи: підготовка; оцінка ефективності функціонування підприємств пасажирського транспорту; аналіз результатів оцінки ефективності функціонування підприємств пасажирського транспорту. У роботі визначено перелік показників, за якими проводиться оцінка ефективності та порядок їх розрахунку. На основі збалансованої системи показників для підприємств пасажирського транспорту автором відібрані чотири групи показників: «Фінанси», «Персонал», «Клієнти», «Основні процеси підприємства». Сформовано алгоритм оцінки ефективності функціонування підприємств пасажирського транспорту. Запропонований методичний підхід дозволить підприємствам пасажирського автомобільного транспорту підвищити рівень конкурентоспроможності та ефективності діяльності. Отримані результати, що полягають в удосконаленому методичному підході до оцінки ефективності функціонування підприємств пасажирського автомобільного транспорту, дозволяють здійснювати подальші дослідження питань забезпечення ефективної діяльності підприємства транспортної інфраструктури.

Біографія автора

O. DMYTRIIEVA, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, вул. Я. Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

кандидат економічних наук, доцент, кафедра менеджменту

Посилання

Hovorushko, T.A., Klimash N.I. (2013). Upravlinnia efektyvnistiu diialnosti pidpryiemstv na osnovi vartisnooriientovanoho pidkhodu: monohrafiia [Ma­nagement of activity of enterprises efficiency is on the basis of the cost-oriented approach]. Kyiv: Lohos. [in Ukrainian].

Bohdanovych, O.H. (2015). Analiz efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva na zasadakh uzghodzhennia interesiv hrup ekonomichnoho vplyvu [Analysis of efficiency activity of enterprise is on principles of concordance interests of groups economic influence]. Marketynh i menedzhment innovatsii - Marketing and innovation management, 1, 209–214. [in Ukrainian].

Afanas’ev, N.V. & Goncharov, A.B. (2004). Ekonomika predpriyatiya: uchebnoe posobie [Economy of enterprise: a teaching tool]. Kharkov: INZhEK. [in Russian].

Ivanilov, O.S. (2009). Ekonomika pidpryiemstva: pidruchnyk [Enterprise Economics]. K.: Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].

Shvab, L.I. (2004). Ekonomika pidpryiemstva: navch. posibnyk [Business Economics]. Kyiv: Karavela. [in Ukrainian].

Hrosul, V.A. & Avanesova, N.E. (2010). Otsinka efektyvnosti funktsionuvannia pidpryiemstv torhivli z pozytsii kliuchovykh steikkholderiv: monohrafiia [Performance evaluation of trading enterprises from the point of view of key stakeholders]. Kharkiv: KhDUKhT. [in Ukrainian].

Bocharova, N.A. (2011). Vyznachennia efektyvnosti funktsionuvannia pidpryiemstva z pozytsii riznykh zatsikavlenykh hrup [Determination of efficiency functioning of the enterprise from the position of different interested groups]. Ekonomika transportnoho kompleksu – Economics of the transport complex, 18, 133–143. [in Ukrainian].

Felps, B. (2004). Umnye byznes-pokazately: systema yzmerenyi effektyvnosty kak vazhnyi element menedzhmenta [Clever business-indexes: system of measuring of efficiency as important element of management]. Dnepropetrovsk: Balans Byznes Buks. [in Russian].

Kaplan, R., & Norton D. (2003). Sbalansirovannaya sistema pokazateley [Balanced Scorecard] Moskva: Olimp-Biznes. [in Russian].

Voznyuk, A.N. (2009). Sistema upravleniya predpriyatiem na osnove klyuchevykh pokazateley effektivnosti: osobennosti formirovaniya i vnedreniya [Control system by an enterprise on the basis of key indexes of efficiency: features of forming and introduction]. Ekonomіchniy vіsnik Donbasu – Economic Bulletin of Donbass, 1 (15), 153–156. [in Russian].

Kravchenko, V.N. & Lysenko A.Yu. (2010). Diagnostika i otsenka effektivnosti osnovnoy deyatel’nosti predpriyatiya [Diagnostics and estimation efficiency of basic activity of enterprise]. Ekonomika promyslovosti – Economics of industry, 4 (52), 145–152. [in Russian].

Kostenko, T.D. (2007). Sistema sbalansirovannykh pokazateley i otsenki sostoyaniya khozyaystvuyushchikh sub»ektov [System of the balanced indexes and estimation of the state of managing subjects] Ekonomika promyslovosti – Econo­mics of industry, 3, 164–167. [in Russian].

Kyzym, M.O. & Kyrychenko, D.O. (2011). Metodyka identyfikatsii problem u vyrobnycho-hospodarskii diialnosti pidpryiemstva na osnovi systemy zbalansovanykh pokaznykiv [Methods of identification problems in production and economic activity of the enterprise on the basis of the system of balanced indicators]. Biznes-Inform – Business-Inform, 7(1), 95–98. [in Ukrainian].

Tarasova, O.O. (2012). Informatyzatsiia zavdan pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva za dopomohoiu zbalansovanoi systemy pokaznykiv [Informatization of tasks increase competitiveness of the enterprise by means of the balanced system indicators]. Biznes-Inform – Business-Inform, 4, 172–175. [in Ukrainian].

Levchenko, Yu.H. & Shekmar, N.A. (2011). Metodychni pidkhody do vyznachennia efektyvnosti hospodarskoi diialnosti pidpryiemstva [Methodical approaches to determining the efficiency of economic activity of the enterprise]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu – Uzhgorod University Scientific Bulletin, 32, 130–137. [in Ukrainian].

Pylypenko, S.M. (2016). Teoretychni zasady otsinky efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva [Theoretical bases of the estimation of efficiency activity of the enterprise]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky: elektronne naukove fakhove vydannia – Global and national problems of economy: an electronic scientific professional edition, 10, 452-456. Retrieved from http://www.global-national.in.ua/issue-10-2016 [in Ukrainian].

Shcheblykina, K.A. (2013). Sistema pokazateley effektivnosti funktsionirovaniya passazhirskikh avtobusnykh stantsiy [System of indexes efficiency functioning of the passenger bus stations]. Ekonomika transportnoho kompleksu - Economics of the transport complex, 21, 190–205. [in Russian].

Rukovodstvo k Svodu znaniy po upravleniyu proektami (Rukovodstvo PMBOK®) [Guidance to Vault of knowledge on a management by projects (Guidance of PMBOK®)]. (2008). Project Management Institute. [in Russian].

Taranenko, I.V. & Drozdenko, A.V. (2015). Doslidzhennia i otsinka loialnosti spozhyvachiv rozdribnoi torhovelnoi merezhy v umovakh ekonomichnoi kryzy [Research and assessment of retail consumer loyalty in times of economic crisis]. Efektyvna ekonomika – An efficient economy, 5. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2015_5_5 [in Ukrainian].

Sokulskyi, O.Ie., Vasiltsova, N.M. & Hilevska K.Iu. (2014). Ekonomiko-matematychne prohnozuvannia obsiahiv perevezen pasazhyrskoho transport [Economic and mathematical forecasting of passenger transport volumes]. Ekonomika: teoriia ta praktyka – Economics: Theory and Practice, 2, 83–87 Retrieved from http://nbuv.gov.ua [in Ukrainian].

Stogul (Dmitrieva), O.I. (2010). Podkhod k otsenke kachestva obsluzhivaniya na passazhirskikh avtobusnykh stantsiyakh [Going near the estimation of quality of service on the passenger bus stations]. Biznes-Inform – Business-Inform, 9, 44–53. [in Russian].

Kurnosova-Yurkova, O.O. (2014). Otsinka yakosti lohistychnykh posluh na osnovi zbalansovanoi systemy pokaznykiv [Quality assessment of logistics services based on a balanced scorecard]. Ekonomika budivnytstva ta miskoho hospodarstva – Economics of construction and urban economy, 2, 163–168. [in Ukrainian].

Ponomarenko, V.S. & Maliarets, L.M. (2009). Analiz danykh u doslidzhenniakh sotsialno-ekonomichnykh system: monohrafiia [Analysis of data in studies of socio-economic systems]. Kharkiv: KhDUKhT. [in Ukrainian].

Tarasiuk, H.M. (2006). Planova diialnist yak systemnyi protses upravlinnia pidpryiemstvom: monohrafiia [Planned activity as a systematic process of enterprise management]. Zhytomyr: ZhDTU. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-25

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТУ